ادبیات داستانی آمریکا در قرن بیستم (1)

نثر آمریكا از ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۰ : رئالیسم و كارهای تجربی
داستان نویسی از جنگ دوم جهانی به بعد به گونه ای است كه نمی توان آن را در یك طبقه مشخص گنجاند: این رشته ادبی بسیار متنوع و دارای جنبه های چندگانه است. جریان های بین المللی مانند اگزیستانسیالیسم اروپائی و رئالیسم جادویی آمریكای لاتین به آن حیات تازه ای داده ، و در همان حال عصر الكترونیك نیز دهكده جهانی را به ارمغان آورده است. زبان محاوره ای تلویزیون نیز زندگی تازه ای به سنت شفاهی بخشیده و سبك شفاهی وسائل ارتباط جمعی و فرهنگ عامه به نحو روز افزونی بر داستان سرائی اثرگذاشته است.در گذشته فرهنگ نخبگان با جایگاهی که داشت و الگویی که می آفرید بر فرهنگ عامه اثر می گذاشت. به نظر می رسد كه امروزه در ایالات متحده وضع معکوسی به وجود آمده است. رمان نویسان جدی از قبیل توماس پینچان Thomas Pynchon، جویس كارول اوتس Joyce Carol Oates كرت وانگت جونیور Kurt Vonnegut Jr.، آلیس واكرAlice Walker، ای ال داكترو E.L.Doctorow از مجلات فكاهی، فیلم ها، نمایش های مد، آوازها و تاریخ شفاهی بسیار وام گرفته و از آنها برداشت های فراوانی کرده اند. باید گفت كه این اسلوب به ابتذال كشاندن ادبیات معاصر نیست : نویسندگان آمریكائی سئوالات و مسائل جدی مطرح می كنند كه بسیاری از آنها دارای طبیعت متافیزیكی است. نویسندگان به شدت خلاق و خود آگاه، یا “ بازتابنده”reflexive شده اند. آنها اغلب حالات سنتی را نا كافی می بینند و سرزندگی را در مسائل، بسیار مردم پسند تر می دانند. به عبارت دیگر نویسندگان آمریكا در دهه های اخیر یك حساسیت ما بعد مدرن پیدا كرده اند. تجدید ساختارها از دیدگاه مدرنیستی دیگر برای آنها كافی نیست؛ « زمینه دید باید تازه و بدیع باشد.»
میراث رئالیست ها و سالهای پایانی دهه ۱۹۴۰
داستان نویسی در نیمه اول قرن بیستم مانند نیمه دوم آن منعكس كننده خصوصیات هر دهه است. سال های آخر دهه ۱۹۴۰ شاهد عواقب جنگ دوم جهانی و آغاز جنگ سرد بود. جنگ دوم جهانی موضوعات نابی را مطرح كرد: نورمن میلر برهنگان و مردگان The Naked and The Dead ۱۹۴۸ و جیمز جونز از اینجا تا ابدیت From Here To eternity، ۱۹۵۱ دو نویسنده ای بودند كه از آن به بهترین نحو سود بردند. هر دو رئالیسم را تاسرحد یک ناتورالیسم عبوس پیش بردند. هردو کوشیدند تا سخنی در ستایش از نبرد ننویسند. همین موضوع نیز در باره "شیرهای جوان The Young Lions " اثراروین شا Irwin Shaw ۱۹۴۸ صادق بود. هرمان ووك Herman Wouk در"طغیان قابیل The Caine Mutiny "1۹۵۱ نیز ضعف بشری را كه در زمان جنگ به همان اندازه دوران صلح هویدا است، در زندگی غیر نظامیان نشان داد. سپس جوزف هلر Joseph Heller ۱۹۶۱،۲۲ گرفتاری جنگ دوم جهانی را با كلمات هزل آمیز و اصطلاحات فلسفه پوچی مطرح و اینطور استدلال كرد كه جنگ از دیوانگی رنگ و لعاب گرفته است . توماس پینچان در رنگین كمان نیروی جاذبه ,Gravity’s Rainbow ۱۹۷۳ با تقلید طنز آمیز از واقعیت و جابه جا کردن آن، یک موضوع پیچیده و درخشان را مطرح ساخت و كورت ونه گات جونیور در خلال سال های اولیه دهه ۱۹۷۰ با انتشار "كشتارگاه شماره پنج" Slaughterhouse-Five، یا جنگ "صلیبی كودكان The Children Crusade در 1969 ، یک رمان ضد جنگ درباره بمباران درسدن Dresden آلمان با بمب های آتش زا توسط نیروهای متفقین در طول جنگ دوم جهانی (كه خود به عنوان یك اسیر جنگی از نزدیك شاهد آن بود)، به یكی از ستارگان درخشان ضد فرهنگ Counterculture تبدیل شد.دهه ۱۹۴۰ شاهد شكوفائی جماعت تازه ای ازنویسندگان مانند رابرت پن وارن، شاعر- داستان پرداز- مقاله نویس ، نمایشنامه نویسانی چون آرتور میلر و تنسی ویلیامز و نویسندگان داستان های كوتاه نظیر آن پورتر Ann Porter و یودورا ولتی Eudoro welty بود. همگی به جز میلر از جنوب می آمدند. همه دست به اكتشاف سرنوشت انسان در بین خانواده یا جامعه زدند و توجه خود را بر تعادل بین رشد شخصی و مسئولیت گروهی متمرکز ساختند.
رابرت پن وارن Robert Penn Warren ۱۹۰۵-۱۹۸۹
رابرت پن وارن، یكی از “فراریان Fugitive ” جنوب از یك دوره فعالیت پرثمر كه در طول بیشتر سال های قرن بیستم ادامه داشت بهره مند شد. او در همه عمر نسبت به ارزش های دموكراتیك بدان گونه كه در چارچوب تاریخی پدیدار شده بودند دلبستگی نشان داد. از جمله ماندگارترین رمان های او؛ "همه ی مردان شاه" All the King’s Men در ۱۹۴۶ است كه به مفاهیم تیره تر رویای آمریكائی می پردازد- او در این داستان کوتاه به طرزی تقریبا علنی زندگی شغلی متظاهرانه و فاسد سناتور جنوبی هوی لانگ Huey Long را بازگوئی می كند.
آرتور میلر ۲۰۰۵- ۱۹۱۵
آرتورمیلر نمایشنامه نویس، داستان پرداز، مقاله و شرح حال نویس نیویوركی ، در سال ۱۹۴۹ با “مرگ یك فروشنده” Death of a Salesman به اوج شهرت رسید. او در این كتاب در جستجوی یک مرد برای دست یافتن به ارزش و اهمیت در زندگی خود و درك این مسئله كه شكست برای وی اجتناب نا پذیر است، به تامل می پردازد. این داستان كه در خانواده لومان Loman اتفاق می افتد روی محور روابط نا متعادل پدر و فرزندان و زن و شوهر می چرخد. این کتاب آیینه ای از رفتارهای ادبی سال های دهه ۱۹۴۰ به شمار می رود. "مرگ یک فروشنده" با تركیب غنی رئالیسم كه سایه كمرنگی از ناتورالیسم بر آن افتاده، چهره هایی كه به دقت ترسیم و تشریح شده اند، و اصرار بر ارزش فرد با وجود شكست و ارتکاب خطا، یك سرود و پیروزی نامه مهیج برای مرد كوچه و بازار است. – كسی كه بیوه ویلی لومان درمرثیه خود برای او می گوید: " باید توجه كرد”. این قصه گرچه تلخ و گرفته است، اما داستان رویا ها نیز هست. همان گونه كه یكی از چهره های داستان با طعنه می گوید” آه پسر، یك فروشنده هم باید رویایی داشته باشد. این با داشتن سرزمین همره است. “مرگ یك فروشنده” ، یک اثر برجسته، تنها یكی از نمایشنامه هایی بود كه میلر در طول چند دهه نوشت. " همه پسران من All my sons " در 1947 و “بوته آزمایش The Crucible ” در 1953 از آن جمله اند. این هر دو اثر سیاسی به شمار می روند. یكی مربوط به دوران معاصر است و دیگری در دوران مستعمراتی روی می دهد. موضوع نمایش اول داستان صاحب صنعتی است كه در جریان جنگ دوم جهانی آگاهانه اجازه می هد تا قطعات معیوب برای كارخانه های هواپیما سازی ارسال شود. این کار به مرگ چندین هوانورد آمریکایی منجر می شود. “بوته آزمایش” محاكمات جادوگران در شهر سالم Salem ماساچوست را در قرن هفدهم ترسیم می كند كه طی آن مهاجر نشین ها ی پیوریتن به اشتباه افراد متهم به جادو گری را اعدام می كردند. پیام آن - دایربر این که به بهانه “ شكار جادوگران” مردم بیگناه را هدف قرار دادن در یك دموكراسی لعنت آمیز است – در دوره ای كه بازی به صحنه رفت، یعنی سالهای اولیه دهه ۱۹۵۰، بسیار به موقع بود. و این همان دوره ای بود که در آن جهاد علیه كمونیست ها به رهبری سناتور جوزف مك كارتی و دیگران، زندگی مردم بی گناه را تباه ساخت. یکی دیگر از نمایشنامه های میلر،" حادثه در ویشی" ۱۹۶۴، موضوع هولوکاست، یا نابودی بخش عمده ای از یهودیان اروپا به دست نازی ها و همکارانشان، را مطرح می کند. در" قیمت " ۱۹۶۸، دو برادر برای رهایی ازباری که از گذشته بر دوش خود احساس می کنند، در تلاشند. از دیگر آثار میلر می توان به "شهرت" ۱۹۷۰ و "دلیل این که چرا" ۱۹۷۰ و دو نمایشنامه تک پرده ای، اشار کرد. مقالات او در مجموعه ای زیر عنوان "پژواک های درون سرسرا" در سال۲۰۰۰ جمع آوری شده اند و شرح حال او به قلم خودش، زیر عنوان "پیچ و خم های زمان: یک زندگی"، در سال ۱۹۸۷ انتشار یافت.
لیلیان هلمن ۱۹۰۶-۱۹۸۴
بینش اخلاقی او نیز مانند ویلیام پن وارن، در جنوب شکل گرفته بود. و دوران کودکی خود را در نیواورلینز گذراند. او در نمایشنامه های گیرای خود هزار چهرگی قدرت و سوءاستفاده از آن را بررسی می کند. در "ساعت کودکان" در ۱۹۳۴، دختری فریبکار، زندگی دو تن از معلمان زن را با شایع کردن این که آنها همجنس گرا هستند، نابود می کند. در "روباه های کوچک" ۱۹۳۹، افراد یک خانواده ای ثروتمند جنوبی بر سر ارث با هم نزاع می کنند. اثر ضدفاشیستی او موسوم به "دیدبانی بر راین" ۱۹۴۱ ، از سفرش در ۱۹۳۰ به اروپا الهام گرفت. خاطرات او دو اثر را به نام های "یک زن ناتمام" ۱۹۶۹ و "پشیمانی" ۱۹۷۳ ، در بر می گیرد.لیلیان هلمن، سال های سال با داشیل هامت، سناریو نویس برجسته که قهرمان او کاراگاه سام اسپید با چهره مردمی اش آمریکاییان دوره ی بحران اقتصادی را مجذوب خود کرده بود، ارتباط تنگاتنگی داشت. هامت خالق رمان های "شاهین مالتی" در۱۹۳۰ و "مرد باریک اندام" در ۱۹۳۴ است که در آنها چهره اصالتا آمریکایی یک کارآگاه خشک و بی اخساس ترسیم شده است.هلمن نیز مانند آرتور میلر از دادن نام های افرادی که طرفدار کمونیسم بودند به کمیسیون فعالیت های ضدآمریکایی مجلس نمایندگان، خود داری کرده بود و به همین دلیل او و هامت در فهرست سیاه قرار گرفتند (تا مدتی از داشتن شغل در صنعت مربوط به سرگرمی ها و نمایش محروم بودند). این رویدادها در خاطرات هلمن موسوم به "زمانۀ رذل" در ۱۹۷۶ بازتاب یافته اند.
تنسی ویلیامز Tennessee Williams ۱۹۱۱-۱۹۸۳
تنسی ویلیامز كه اهل میسی سی پی بود، یكی از شخصیت های پیچیده تر صحنه ادبی آمریكا در نیمه قرن بیستم به شمار می رفت. توجه او در آثار خود بر عواطف آزرده و مسائل جنسی حل نشده در خانواده هایی كه بیشتر آنها جنوبی بودند تمرکزداشت. او به خاطراستفاده از تكرارهای سحر آمیز، یك طرز بیان شاعرانه جنوبی، صحنه های عجیب و جادوئی گوتیك Gothic و كاوش های فرویدی آمال جنسی، معروف است. ویلیامز یكی از نخستین نویسندگان آمریكائی بود كه آشکارا به عنوان یك همجنس گرا زندگی می كرد. او دراین زمینه توضیح می داد كه مسائل جنسی شخصیت های معذب او بیانگر تنهائی آنها است. قهرمانان او با سختی زندگی می كنند و بشدت رنج می برند.ویلیامز بیش از ۲۰ نمایشنامه بلند نوشت كه بسیاری از آنها جنبه شرح حال خود او راباز می گفتند. او تقریبأ در همان اوائل كار نویسندگی در- سال های دهه ۱۹۴۰- با نمایش نامه "باغ وحش شیشه ای"، The Glass Menagerie در ۱۹۴۴ و “ اتوبوسی به نام هوس A streetcar Named Desire ” در ۱۹۴۷ به اوج شهرت رسید. هیچ كدام از آثار بعدی در طی دو دهه بعد و پس از آن موفقیت و غنای این دو اثر را کسب نکردند.
كاترین آن پورتر Katherine Anne Porter 1890- 1980
زندگانی طولانی و زمان دراز نویسندگی كاترین آن پورتر چند دوره را در بر گرفت. اولین اثر موفق او داستان “یهودای در حال رشد Flowering Judas ” در مكزیك و درجریان انقلاب این كشور روی می دهد. داستان های كوتاه او كه پرداخت زیبائی داشتند و شهرت او را تضمین كردند به طرزی ظریفانه عیان كننده جنبه های شخصی زندگی افرادند. برای مثال در“مامان بزرگ ویترآل به عاشق خود پشت می کندThe Jilting of Granny ” Weatherall احساسات سرشاری را با دقت زیاد بیان می كند. او اغلب تجربیات درونی زنان را بیان می كند و اتكای آنها را به مردان به نمایش می گذارد.پورتر ظرافت های بیشتر داستان های خود را مدیون داستان نویس متولد زلاند نو؛ كاترین منسفیلد Catharine Mansfield است. آثار پورتر شامل “یهودای در حال رشد” در ۱۹۳۰، “شراب ظهر Noon Wine ” در۱۹۳۷ ، “اسب رنگ پریده، سوار رنگ پریده Pale Horse, Pale Rider " در۱۹۳۹ ، "برج كج" The Leaning Tower و "مجموعه داستان ها" در ۱۹۶۵ است. او در اوایل دهه ۱۹۶۰ یك رمان طولانی استعاری با موضوعی بی زمان نوشت كه با مسئولیت انسان ها نسبت به هم اتباط داشت. این اثر زیر عنوان “ كشتی احمق ها Fools ” Ship of در ۱۹۶۲انتشار یافت. این داستان در اواخر دهه ۱۹۳۰ در عرشه یك كشتی مسافر بری آلمانی اتفاق می افتد. این کشتی حامل اشراف آلمانی و پناهندگانی از آلمان است که به گونه ای یکسان از رژیم نازی می گریزند. پورتربا آنکه نویسنده پركاری نبود، اما بر چند نسل از نویسندگان تاثیر گذاشت كه از آن جمله می توان همكاران جنوبی او، "یودورا ولتی " و "فلانری اوكانر" را نام برد.
یودورا ولتی Eudora Welty 1909- 2001
یودورا ولتی در یك خانواده ثروتمند از شمالی های مستقر شده در می سی سی پی به دنیا آمد. او از راهنمائی های رابرت پن وارن وکاترین آن پورتر بهره مند شد. در حقیقت پورتر مقدمه ای بر مجموعه داستان های كوتاه او “یک پرده سبز A Curtain of Green ” در۱۹۴۱ نوشت. ولتی اثر ظریفانه خود را بر مبنای كار پورتر شكل داد. ولی این زن جوان تر بیشتر به كار های كمدی و عجیب و غریب رغبت داشت. مانند فلانری اوكانر، که مانند خود وی جنوبی بود، اغلب قهرمانانان خود را از بین افراد تقریبأ غیر عادی، عجیب، یا استثنائی انتخاب می كرد. شوخ طبعی ولتی با وجود خشونت كارهایش، اساسأ انسانی و مثبت است. مثلأ درداستان "چرا در اداره پست كار می كنم؟" Why I Work at the p.O که اغلب برای مجموعه های داستان برگزیده می شود، یك دختر لجوج و مستقل از خانواده خود به یك دفتر كوچك پستی نقل مكان می كند. از مجموعه های داستانی او می توان به “تور گسترده The Wide Net " در۱۹۴۳ ، "سیب طلایی The Golden Apple " ، "عروس اینیس فالن" TheBride of Innisfallen در 1955، و "دریاچه مهتاب Moon Lake " در۱۹۸0 اشاره کرد. ولتی رمان هایی نیز از قبیل "عروس دلتا" Delta wedding در۱۹۴۶، كه داستان یک خانواده كشاورز عصر جدید است و "دختر آدم خوشبین"The Optimist’s Daughter در۱۹۷۲ نوشته است.
ادامه دارد ...
به دلیل فیلترینگ وسیع این روزها، این وبلاگ تا اطلاع ثانوی بدون عکس و تنها با متن می آید ...