آربی آوانسیان« آربی آوانسيان »، در اول اسفند ماه سال ۱۳۲۰ (۱۹۴۲ میلادی) در جلفای اصفهانی چشم به جهان گشوده است. بين سالهای ۱۳۴۰- ۱۳۳۴ در دبيرستان « کوشش داويديان » ارامنه در رشته رياضی دوره متوسطه را به پايان میرساند.

در اواخر سال ۱۳۳۹ با تعدادی از همکلاسیهای خود تصميم به تاسيس گروه تئاتر میگيرند که سرانجام در (چهارم دسامبر ۱۹۶۰) ماه آذر ۱۳۴۰ گروه تئاتر "ارمن" را در باشگاه آرارات تاسيس مینمايند. هنرمند فقيد شاهين سرکيسيان که در آن زمان مدير هنری « گروه هنر ملی » ايران بود، مسووليت کارگردانی گروه را به عهده میگيرد.

« بازی عشق» اثر « آرتور شنيلرر » A.Schnitzlrer و « کشتی به نام پايداری » اثر « شارل ويلدراک » نخستين آثار اين گروه هستند.

آربی مسووليت طراحی صحنه و لباس را در گروه تئاتر "ارمن" عهده دار بود. که کارهای خود را با عنوان "آربی" امضا میکرد. او طراحی صحنه و لباس را برای نمايشهای اجرا شده خارج از گروه فوق را نيز انجام داده، که از آنها میتوان « سیر طولانی روز در شب » اثر « يوجين اونيل » که به دو زبان فارسی و انگليسی در برنامه افتتاحيه انجمن ايران و آمريکا و « رام کردن زن سرکش » اثر شکسپير که در باغ تابستانی سفارت انگلستان توسط استاد آمريکايی دانشگاه تهران و کارگردان شهير، پروفسور « جورج کوئينبی » اجرا شدند.

آربی آوانسيان در اکتبر سال ۲۰۰۱ در ايروان در مصاحبهای با فصلنامه « هاندس » در تهران اظهار کرد: « من در سن ۱۲ سالگی تصميم گرفتم تحصيلات خود را در رشته سينما ادامه دهم ... » او بين سالهای ۱۳۴۶-۱۳۴۲ (۶۶-۱۹۶۳) در « مدرسه فیلمسازی لندن »  London School of Cilm Technic. now London International Cilm School به ادامه تحصيل میپردازد که در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۵) موفق به دريافت ديپلم کارگردانی فيلم و در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۶) ديپلم تخصصی انيميشن را دريافت میکند.

آربی پس از اتمام تحصيلات دانشگاهی، مانند يک زائر از تئاترهای پاريس، ميلان، رم، واتيکان و آتن ديدار میکند و سپس به ايران بر میگردد.

در ايران نخست فيلم مستند « ليوبوس به نام تادئوس » را که درباره زيارت قرهکليسا و به زبان ارمنی است را میسازد و سپس اقدام به ساخت فيلم سينمايی « شوهر آهو خانوم »  مینمايد که به دليل عدم توافق با تهيهکنندگان و با استفاده فيلمنامه او و بازيگرانی ديگر، توسط فيلمبردار فيلم داود ملاپور در خفا کارگردانی و به روی پرده میرود.

همزمان با بازگشت آربی آوانسيان به ايران، بنا بر پيشنهاد شاهين سرکيسيان، او مسووليت کارگردانی گروه تئاتر ارمن را به عهده میگيرد، نمايشنامه « گدايان بزرگوار » اثر « هاکوپ بارونيان » را در انجمن ايران و آمريکا به روی صحنه میبرد که البته قبل از اجرای آن شاهين سرکيسان زندگی را بدرود میگويد.

بنا به درخواست بازيگران فارسی زبان، آربی آوانسيان کار را با اين گروه نيز آغاز نمود و کار ناتمام مرحوم شاهين سرکيسيان به نام « روزنه آبی » نوشته اکبر رادی را به ياد او به روی صحنه میبرد.

آوانسیان نخستين کارگردانی مستقل خود؛ نمایشنامه « مادمازل ژولی » اثر « آگوست استريندبرگ » را با ترجمه شاهين سرکيسيان به روی صحنه می برد. سپس نمايش « پژوهشی ژرف سترگ و نو در سنگوارههای دوره بيست و پنجم زمين شناسی » اثر عباسی نعلبنديان اجرا می شود که در جشنوارهی بينالمللی شيراز، برندهی جايزه تلويزيون ملی ايران و جشن هنر شيراز شد.

آربی آوانسيان بين سالهای ۱۳۵۳- ۱۳۴۸ (۱۹۷۴-۱۹۶۹) در مدرسه عالی راديو و تلوزيون ملی ايران به تدريس تجزيه و تحليل فيلم و زيبايیشناسی فيلم و بين سالهای ۱۳۵۲-۱۳۵۱ در دانشکده هنرهای زيبای دانشگاه تهران کارگردانی و بازيگری تئاتر تدريس مینمايد.

پس از اين که آربی، موقعيت خود را در ميان روشنکفران میيابد با پيشنهاد رئيس وقت تلويزيون ملی ايران؛  رضا قطبی و با هدف کمک به بازيگران، نويسندگان و کارگردانان جهت پژوهش در زمينه اجراهای غير متداول تئاتری در سال ۱۳۴۸ (۱۹۶۹) اقدام به تاسيس « کارگاه نمايش » مینمايد.

همکاران آربی اوانسيان در کارگاه نمايش؛ ايرج انور، شهرو خردمند (اعضای شورا)، عباس نعلبنديان (مدير داخلی)، بيژن صفاری (سرپرست)، کارگردانهای وابسته داود رشيدی (در دوره اول)، بيژن مفيد، مريم خلوتی، اسماعيل خلج و اشور بانیپالبابلا، بودند.

در کارگاه نمايش، علاوه بر افراد بالا، کارگردانان ديگری به عنوان ميهمان برنامههايی اجرا کردهاند. برای بار اول در تاريخ تئاتر ايران، سه نسل بازيگر در برنامههای مختلف به فعاليت پرداختند که از ميان بازيگران بیشمار کارگاه، از بازيگران زن میتوان : لرتا (هايراپتيان - نوشين)، فهيمه راستکار، سوسن تسليمی، شکوه نجمآبادی و از ميان بازيگران مرد؛ بيژن مفيد، پرويز پورحسينی ، فردوس کاويانی، صدرالدين زاهد، و رضا ژيان را نام برد.

در طول ۱۲ سال فعاليت کارگاه بيش از شش گروه تئاتر تاسيس شدند که همه آنها نقش به بسزائی در تئاتر ايران دارند. با توجه به فعاليتهای آربی، در زمينه تاسيس و مديريت « تئاتر شهر »، « تئاتر چهارسو » مسووليتهای مختلفی بر او محول میشود. او همزمان اقدام به ترجمه و اجرای نمايشنامههای ملی و بينالمللی مینمايد که فهرست کامل آثار او به پيوست اين مقاله ارائه شده است. آربی اواسيان در سال ۱۳۴۸ (۱۹۶۹) شروع به ساختن فيلم « چشمه» براساس کتاب « چشمه جغنار » اثر « مگرويچ آرمن » مینمايد که فيلمبرداری آن در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰) به اتمام میرسد. در همين سال « پيتربروک » peter brook پس از ديدن نمايش « پژوهشی ژرف و سترگ و نو در سنگوارههای دوره بيست و پنجم زمين شناسی » اثر عباس نعلبنديان و اجرای آربی اوانسيان، از او رسما دعوت نمود تا در پايهريزی « مرکز پژوهشهای بينالمللی تئاتر » در پاريس که به سرپرستی خود بروک تشکيل میشد به عنوان کارگردان و پژوهشگر در زمينه تئاتری با او همکاری نمايد. حاصل اين همکاری نمايش « ارگاست » Orghast اثر « تد هيوز » در دو قسمت است که در جشن هنر پنجم شيراز درسال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) با امضای پيتربروک، آربی آونسيان، « آندری شربان » و « جفریريوز » اجرا شد.

سپس در سال ۱۳۵۱ (۱۹۷۲) فيلم چشمه پس از پايان صداگذاری در نخستين جشنوارهی بينالمللی فيلم تهران به نمايش درآمد که مورد تقدير « ساتيا جيترای » و بقيه اعضای هيات ژوری قرار میگيرد. در اين فيلم آرمان، جمشيد مشايخی، مهتاج نجومی و پرويز پورحسينی شرکت دارند.

چشمه برخلاف مخالفتهايی که در بعضی محافل به خصوص در ميان فيلمسازان « فيلم فارسی» برانگيخت، روال تدوين و ديد دوربين را نسبت به موضوع را در سينمای ايران اساسا تغيير داد.

روال فيلمهای « مغولها » از پرويز کيمياوی و « يک اتفاق ساده » شهيد ثالث و فيلمهای ديگری که در اين روال ساخته شدند در سير همين طريق است.

آربی آوانسيان در ژانويه ۱۹۷۹ با دعوت رسمی « بنياد گوته » به عنوان ميهمان رسمی دولت آلمان، جهت ديدار و همکاری با کارگردانها و تئاترهای اشتوتگارت، برلين و مونيخ، عازم آلمان میشود. سپس جهت کارگردانی نمايش « بانوئی با سگ کوچکش » اقتباس از نوول « آنتوانچخوف » با بازی هنرپيشه مشهور فرانسوی « ساشا پيتويف » در جشنواره پائيزی پاريس به فرانسه عزيمت نمود و در شهر پاريس اقامت دارد.

آربی در سالهای اخير علیرغم فعاليتهای خود در زمينه تئاتر و سينما در کشور فرانسه، جهت معرفی جايگاه واقعی سينمای ارمنی اقدام به برپائی چندين جشنواره نموده است که در آخرين جشنواره فيلم ارمنی در « وکز ژرژ پمپيدوی » پاريس در سال ۱۹۹۳ با ارائه ۱۲۰ فيلم ساخته شده توسط کارگردانهای ارمنی در ارمنستان و ديگر نقاط جهانی که در نوع خود کمنظير بوده، دو فيلم چشمه اثر خود او و « نقش خيال » به کارگردانی « زاون قوکاسيان » و بازيگری « لوريک ميناسيان » از ايران شرکت داشتند.

او در زمينه پژوهش هاي تئتر بين المللي با پيشگامان نامداري چون پيتربروك و یژی گروتوفسکیYerzy Grotowski همکاری نزدیک داشته است. وی از سال ۱۳۵۹ شمسی (۱۹۸۰ میلادی) مدیر هنری انجمن تئاتر ارمنی در پاریس می باشد.

آربی آوانسيان با دانشگاه کلمبيا آمريکا به عنوان استاد کارگردان و به عنوان استاد ادبيات نمايشی ارمنی در دانشگاه زبانهای شرقی پاريس همکاری داشته است و ...

 

پي نوشت


به علت حجم بالاي مطلب، ادامه بيوگرافي آربي آوانسيان در پست بعدي مي آيد.

قسمت دوم را از اينجا بخوانيد.