نگره پنجمدفتر پنجم گاهنامه "نگره" که به نقد ادبیات داستانی اختصاص دارد منتشر شد. این دفتر مجموعه‌ای از نقد و بررسی‌ کتاب‌های منتشره در سال 1387 در حوزه ادبیات داستانی است و به بررسی و نقد 22 کتاب‌ اختصاص دارد.

فهرست مطالب این شماره نگره در زیر آمده است.

1-  مقدمه – فضیلت زیباشناسی و زیباشناسی فضیلت - فتح‌الله بی‌نیاز

2- سقوط در ورطه سرگشتگی – نقدی از علی‌الله سلیمی بر کتاب "دلتنگی"

3- مگره معروف هستم از دایره جنایی – نقدی از جواد ماه‌زاده بر کتاب "دیوانه‌ای در شهر"

4- پشت در حجله جنوب – نقدی از عباس عبدی بر کتاب "عروس نیل"

5- طعم گس اسطوره بودن– نقدی از محمد میلانی بر کتاب "ماهی بزرگ"

6- غیاب افسانه‌ای راوی اول شخص – نقدی از فرشته احمدی بر کتاب "پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد"

7- تا حکایت علاء‌الدین ابوالشامات- نقدی از جواد اسحاقیان بر کتاب "ریخت‌شناسی قصه‌های پریان"

8- اتفاق تازه‌ای در حوزه نقد ادبی - نقدی از کریم پورزبید بر کتاب "‌شناختی از هرمان هسه"

9- پاشیده از درون – نقدی از فتح‌الله بی‌نیاز بر کتاب "تونل"

10- گذار پری‌وار از آستانه فصل سرد زندگی – نقدی از مهدی عاطف‌راد بر کتاب "پری فراموشی"

11- اعتصاب مرگ – نقدی از مریم غفاری‌جاهد بر کتاب "هجوم دوباره مرگ"

12- قباهایی بر روی شاخه‌های کپوک – نقدی از الهام عظیم بر کتاب "گورستان اهل فرنگ"

13- وقتی مرگ راوی می‌شود – نقدی از احمد درخشان بر کتاب "مرگ‌بازی"

14- عصر نادانی – نقدی از لادن نیکنام بر کتاب "فرزند پنجم"

15- اختلال در معنا باختگی وهم – نقدی از مجید تیموری بر کتاب "برف و سمفونی ابری"

16- وحدت در اوج تضاد و تعارض – نقدی از طلا نژادحسن بر کتاب "زنگبار"

17- نه، عصیان آغاز می‌شود – نقدی از جواد عاطفه بر کتاب "عصیانگر"

18- همه ما فردینان هستیم – نقدی از حسین جاوید بر کتاب "معرکه"

19- گرفتار در چنبره شهرهای آسفالت – نقدی از مهدی فاتحی بر کتاب "رویای بابل"

20- عشق یا دیوانگی- نقدی از مریم غفاری‌جاهد بر کتاب "دیوانه‌ها بهتر عاشق می‌شوند"

21- درنگی بر ناشناخته‌ماندگان - نقدی از مسعود میرزایی بر کتاب "ناشناخته‌ماندگان"

22- بررسی ماتریالیسم فرهنگی و... - جلال فرزانه دهکردی

 

در مقدمه این دفتر تحت عنوان " فضیلت زیباشناسی و زیباشناسی فضیلت" چنین آمده است:

«کتاب نقد نگره توقع ندارد دیگران را تحت تاثیر مستقیم قرار دهد؛ همان طور که خود متقابلا از دیگران به طور مستقیم متاثر نمی‌شود. به طور کلی در هر جامعه‌ای منتقد اجتماعی، اقتصادی سیاسی و ادبی حرف خود را می‌زند. اگر گوش شنوایی بود که چه بهتر و اگر نبود یا علت به عدم تجربه در تعامل اجتماعی بر می‌گردد یا به ضعف نقد یا هر دو... کتاب نقد نگره، مجتهد جامع‌الشرایط و مبسوط‌الید نیست. مرکز و ملاک نظریه و پراتیک هم نیست. ایده‌ای را بر اساس نظریه در مورد یک متن مشخص مطرح می‌کند.»